PIKSEL Satellite / projekt partnerski

 

 

O PROJEKCIE

 

 

POZNaj Artystów

 

Pixel Satellite prezentuje jeden performance audiowizualny „Młotek i dłuto” autorstwa Gisle Frøyslanda i Johna Hegre’a, koncert DIY Audun Erikssena oparty na Pure Data i jedną instalację „Od DNA do NSA”  Gisle F. i Maite Cajaraville’ego. Wybór tych artystów

i ich dzieł był podyktowany chęcią pokazania szerokiego spektrum festiwalu Pixel, przedstawiając dziś koncepcję prywatności poprzez bio art, przeplatając to co stare- analogowe z tym co nowe-elektroniczne oraz łącząc technologię z naturą w formie sztuki odnawialnej.

Postmedia

Dwa  performance’y przesuwają granice mediów i są zakwalifikowane jako tzw. „postmedia”.

Postmedia Petera Weibela, jak on sam tłumaczy, pojawiły się w dwóch stadiach. Pierwszy etap polegał na tym, że wszystkie media osiągnęły ten sam status i zaczęły być traktowane z takim samym szacunkiem jak media artystyczne. Drugi etap to mieszanie się mediów, zatracanie własnej tożsamości.

W „Młotku i dłucie” Hegre robi duży, nieprzyjemny hałas używając gitary i pudeł z efektami dźwiękowymi, a Frøysland włącza sygnał audio wideomiksera, wysyła go do innego wideomiksera i z powrotem, następnie następuje informacja zwrotna, analogowe wpisywanie, analogowe filtry – od działań fizycznych do elektroniki. Autorzy potwierdzają sugestię Bourriauda „A co by było gdyby prawdziwa sztuka została zdefiniowana jako ta, która ma zdolność wymykania się determinantom danego medium? Czy tez inaczej mówiąc, dzisiaj trzeba walczyć , (…) o nieokreśloność kodu źródłowego dzieła sztuki jeśli chodzi o jego rozpowszechnianie, tak, by było ono niemożliwe do przypisania (…)” . 

“Młotek i dłuto” Gisle’a Frøyslanda i Johna Hegre’a jest spadkobiercą definicji postmediów zaproponowanej przez Nicolasa Bourriauda. Bourriaud jest przekonany, że „kondycja postmediów” to wyzwalająca przemiana sztuki, która pozwala na mieszanie tematów, teatru, a także stylów, materiałów i mediów.

Zarówno John Hegre jak i Gisle Frøysland mają duże doświadczenie jeśli chodzi o narzędzia elektroniczne, analogowe i cyfrowe jakich używają. Obaj przeszli przez różne etapy używania mediów i ich doświadczenie pozwala im na dokonywanie nietypowych połączeń między różnymi mediami. Zmęczeni i znudzeni interfejsami komputera wrócili to starej szkoły i czynią ją nową szkołą. Hybryda analogowo-cyfrowa zmusza artystów do powrotu do pracy ręcznej. Połączenie odpowiedniej metodologii z technologią elektroniczną wynosi ich działania na poziom sztuki.

Tak jak ich poprzednicy, Audun miksuje wszystkie rodzaje mediów opartych na sprzęcie komputerowym  i oprogramowaniu.

Eriksen jako artysta zajmuje się dźwiękiem i jest fanem Linuxa  i otwartego kodu źródłowego. Tworzy elektronikę typu „zrób to sam”, wygina obwody, szuka źródeł dźwięku w znalezionych przedmiotach i rzeczach z recyclingu i często łączy je z otwartym oprogramowaniem/sprzętem takim jak Pure Data, Arduino, Ardour itp.

Performance Auduna przypomina ekosystem. Jest z wykształcenia biologiem i tworzy dzieła sztuki, które łączą technologię z naturą. Połączenie materiału biologicznego z majsterkowaniem i narzędziami do majsterkowania stanowi świetne połączenie i daje publiczności do myślenia.

Prywatność i informacje biologiczne

“Rząd z pomocą operatorów telekomunikacyjnych, w tym AT&T,  zaangażował się w masowy, nielegalny monitoring komunikacji krajowej i zapisów komunikacji prowadzonej przez zwykłych Amerykanów od co najmniej 2001r.”

Od Snowdena wszyscy wiemy, że NSA, amerykańska agencja wywiadowcza, zdobywa informacje od obywateli bez prawdziwego celu. Google, Facebook i inne media społecznościowe są wykorzystywane przez informatorów NSA jako dostawcy informacji. Obecnie prywatność stoi pod znakiem zapytania, staje się niejasnym i skomplikowanym pojęciem. E-maile, czaty, zdjęcia, przyjacielskie relacje, nastroje, emocje - wszystkie te informacje, którymi tak chętnie się dzielimy będą odwzorowywane na światowej mapie zachowań konsumenckich.

Dzielimy się informacjami w mediach społecznościowych, rozpowszechniamy nasze dane ge-netyczne nawet tego nie zauważając. Gumy do żucia, włosy, ślady ust na naszych kubkach do kawy zawierają informację genetyczną i nie jesteśmy świadomi inwigilacji w zakresie genety-ki.. „Powinniśmy być zaniepokojeni, ponieważ nie wiemy jeszcze, jak nasze DNA może być wykorzystane przeciwko nam w przyszłości”, mówi Heather Dewey-Hagborg, artysta, który tworzy portrety nieznajomych w oparciu o DNA pobrane losowo ze śmieci.

Projekt NSA “Od DNA do NSA” stawia nam wiele pytań.

Działanie DNA do NSA polega na tworzeniu laboratorium metodą „zrób to sam”, w którym można będzie wyodrębnić ciągi łańcuchów DNA zwiedzających. Używając popularnych produktów widzowie mogą zastosować łatwy proces typu  „zrób to sam” i  zobaczyć jak wyglądają ich łańcuchy DNA.

Zwiedzający, po przejściu wszystkich 5 kroków, mogą wybrać opcję wymieszania swojego materiału genetycznego z materiałem innych osób i utworzenia nowego, wspólnego DNA. W tym celu na powierzchni wystawienniczej ustawiony jest specjalny  blender.

Część instalacji tworzy 5 komputerów Raspberry pi, które przesyłają strumieniowo publiczne dane DNA z internetowych baz danych. Następnie dane te są przetwarzane na dźwięk i obraz pokazywany na różnych monitorach.

Zastosowano unikatowy islandzki model badania DNA, poprzednio stosowany przez islandzką firmę deCODE. Ze względu na „czystość” genetyczną mieszkańców Islandii, rząd dał prawo firmie deCODE do skanowania DNA obywateli. Na przestrzeni lat i ze względu na różne poziomy prywatności i anonimowości stosowane przez firmę, rząd ograniczył zakres używania danych przez deCODE tylko do jednej podgrupy. DeCODE przeszła różne zawirowania finansowe i aby uniknąć bankructwa zintegrowała międzynarodowe firmy inwestycyjne typu joint venture osiągając tym samym wartość 485 milionów USD. Po kolejnych różnych fazach, dane islandzkie dostały się w ręce chińskiej spółki wydobywczej, która obecnie zarządza islandzkimi danymi DNA stosując się do ograniczeń i zasad anonimowości.

Model biznesowy DNA, mechanizmy ochrony danych, które rządy mogą „zapewnić”obywatelom w zakresie ich DNA, etyka na globalnym rynku, korzyści społeczne, wykorzystanie podobieństw danych DNA jako nowej sieci społecznej, gdzie twoim przyjacielem jest człowiek o najbardziej zbliżonym do twojego kodzie DNA, algorytmy oparte na kodzie DNA jako nowe determinanty naszego życia społecznego – wszystkie te nowe kwestie pojawiają się tu jeśli chodzi o naszą prywatność. Definicja projektu brzmi: Projekt „Od DNA do NSA” dotyka tych wszystkich zagadnień, łącząc, modulując i zniekształcając zmienne, wyświetlając dane na wiele sposobów oraz dokonując stwierdzeń i wydając manifesty. Nie oferujemy rozwiązań,  przysparzamy bólu głowy. 

 

¹) B​eyond New Media Art, Domenico Quaranta, page 201, Ed. Year

²) N​icolas Bourriaud: The Radicant. New York: Sternberg Press, 2009.

³) B​eyond New Media Art, Domenico Quaranta, page 201, Ed. Year

⁴) T​he Electronic Frontier Foundation, h​ttps://www.eff.org/nsa­spying

⁵) BBC magazine, h​ttp://www.bbc.com/news/magazine­23410521